Mai demult, am uitat o banana intr-un frigider in casa de la tara, in care nu urma sa ma intorc decit peste ceva timp. La intoarcere, banana colcaia de viermi. Chestie care m-a trimis cu gindul la cartea ta. Generatia X. O carte nascuta precum viermii din banana societatii de consum. Pentru ca altfel, fara acest context, aceasta carte nu prea are nici un rost. Personajele sint toate niste fantose care vomita povesti cu mesaj. Replicile sint toate la fel: cool-ironice. Nimic nu are adincime. Toate cadrele sint plate. Asta pentru ca, nu-i asa?, fix la fel sta treaba si cu societatea noastra… Sorry, I don’t buy it! N-am putut sa termin cartea. Viermii din banana ma ingretoseaza. Cartea ta o fi un strigat de revolta, dar si revolta asta e de mult mainstream si vinde al naibii de bine. In rest, se poate porni o intreaga discutie sociologica de la ea (chiar Dilema a avut de curind un dosar pe tema asta), mai ales ca la noi abia acum se contureaza o astfel de generatie.
Draga Douglas Coupland, singurul lucru care mi-a placut din carte au fost notele de subsol, acele explicatii (evident, cool-ironice) ale unor fenomene & trairi corporatiste. Citeva exemple: bambificare, negarea lui “acum”, succesofobie, boxa vitelului pus la ingrasat, emigrare din cladiri bolnave, ceata puterii, terorismul consensului, McJug.
Cred ca as fi preferat sa citesc un eseu pornind de la ele decit un roman de felul asta.
P.S. Daca te intrebi ce am facut cu banana aia adevarata: am aruncat-o la gunoi, dupa care m-am dus pe un deal sa culeg mure. Sorry, poate daca eram corporatista de-aia adevarata, as fi avut mai multe empatie pentru carti de felul asta!

20 comments
Comments feed for this article
June 30, 2009 at 10:12 am
Un turist literar
Ai citit editia aia din colectia Raftul Denisei?
June 30, 2009 at 11:54 am
Vera
da, pe aceea. de ce?
June 30, 2009 at 9:19 pm
Un turist literar
Si eu am citit-o pe-aia, dar nu am putut sa scap de senzatia ca traducerea nu e buna de nimic. Nici felul cum e tiparita nu ii face o reclama prea buna.
In plus, nu stiu daca revolta despre care vorbesti era atit de mainstream inainte de cartea asta. Are aproape 20 de ani.
Nu e o capodopera, cu siguranta, dar as zice ca e destul de buna, sau macar decenta.
July 2, 2009 at 9:05 pm
Vera
da, probabil ca la vremea ei a fost o chestie autentica. oricum, eu nu rezonez deloc la genul asta de literatura. nu ma omor nici dupa domnii beigbeder si houellebecq, pe care i-as pune cam in aceeasi oala generica, desi clar coupland e much better…
July 2, 2009 at 9:45 pm
Un turist literar
De acord cu nerezonatul tau
Si ca e mult mai bun Coupland. Cind voi reciti, am sa postez. Pina atunci insa, mai e destul.
July 8, 2009 at 11:55 am
strelnikov
n’am citit cartea [si din ce zici nu prea merita] da’ a inceput sa ma obsedeze, lately, faza cu generatia x.
stii cum e: nu realizezi in ce masura lucrurile pe care le credeai “originale” [sau dimpotriva - alea pe care le luai de "eterne"] erau de fapt tipice pt generatia ta, decat in momentul cand te confrunti cu alta generatie, cu alte clisee.
pustii trendi de acum, din 2009 – nu mai sunt x, au deja alte repere decat trainspotting, fightclub, southpark, suede si seinfeld, si asta ma obliga sa constat in ce hal sunt, de fapt, produsul anilor 90.
but its cool. kidz nowadays r kinda poofs
July 8, 2009 at 12:55 pm
Vera
pai astia micii de acu’, de s-au nascut cu noile tehnologii in brate, se cheama, conform sociologilor, generatia Y (numai ca, bineinteles, ei inca nu stiu asta
ma intreb unde o sa ajungem cu generatiile astea, avind in vedere ca se cam termina alfabetul in curind…
July 8, 2009 at 1:03 pm
strelnikov
deci u esti da blog-owner? “vera”?
July 8, 2009 at 1:31 pm
Vera
that’s me, “vera”!
July 8, 2009 at 1:38 pm
strelnikov
enchanté. strelnikoff.
July 8, 2009 at 1:48 pm
Vera
moi aussi, strelnikov of tlon
July 9, 2009 at 6:53 am
Un turist literar
Ma gindeam la ceva legat de cartea asta si de ce spuneti voi. Chiar daca mi se pare putin mai buna decit ti s-a parut tie, Vera, Generatia X e o carte care a imbatrinit usor. Muult prea usor, daca in 20 de ani conceptul asta de generatia X a fost atit de exploatat incit cartea asta a ajuns sa para ceva rasuflat.
Sigur, dupa 50 de ani, cind toata nebunia asta a anilor ‘90 si ‘00 se va potoli, cartea asta va beneficia de o alta perceptie. Dar oricum nu va fi mai mult de un instantaneu foarte subiectiv al momentului in care a aparut. Si asta nu inseamna mare lucru. Asa ca, pina la urma, va dau dreptate; e cam superficiala.
July 9, 2009 at 7:45 am
revelionlasorbona
Draga Vera,
Daca Coupland e ”much better” decat Houellebecq, atunci trebuie sa fie genial si ma grabesc sa l citesc!! Dar daca il compari pe Houellebecq cu Beigbeder, atunci nu mai inteleg nimic si nu il mai citesc pe Coupland..
July 9, 2009 at 8:37 am
Vera
revelion- pai ii puneam in aceeasi oala pentru ca se ocupa cam de acelasi subiect, si anume alienarea omului (in speta omul corporatist) in societatea de consum. iar alta asemanare ar fi stilul oarecum minimalist.
desi trebuie sa precizez ca din Hoellebecq nu am citit decit “Extinderea domeniului luptei”…
July 9, 2009 at 8:34 am
Vera
turistul literar – eu sint de acord cu “ideologia” asta a cartii, daca putem sa-i spunem asa, dar nu prea ma intereseaza ideologia cind vine vorba de literatura. de fapt, de aia nu mi-a placut. cartea a imbatrinit repede ca orice produs al societatii de consum in care totul se desfasoara pe fast forward. ce mi se pare misto e ca in Romania totul e si mai fwd, ca avem de recuperat aia 50 de ani de comunism. si uite asa in numai 20 si ceva de ani, am reusit sa traim o revolutie, o tranzitie, nitel boom economic consumerist si acum uite ca a venit si criza. Zau ca “generatia X” a noastra a fost mult mai rapida decit a lor!
PS pai dupa 50 de ani cine stie ce va fi, vreo apocalipsa, ceva…
July 9, 2009 at 9:34 am
revelionlasorbona
Houellbecq are cea mai inteligenta scriitura cinica cu umor din ultima vreme. Extinderea e asa micuta, dar cele serioase sunt Platforma, Particulele si Posibilitatea unei insule… Beigbeder scrie pentru gospodine devenite corporatiste si sunt de acord, e ieftin si de necitit.
Nu ii poti compara. Dar recunosc si eu ca din Beigbeder, n am citit decat o juma de pagina:) la o librarie si mi s a facut sila de plictiseala.. Si un titlu ca Dragostea dureaza…e un indiciu sa nu pierzi vremea.
July 9, 2009 at 10:24 am
strelnikov
daca’i vba de uelbec tre sa ma bag si io, messieurs: din ce zici despre coupland, vero, da, cre ca’l compari bine cu uelbec din Extinderea.
da’ apoi uelbec a facut aripi – si in Insula se joaca [excelent, imho] cu teme mult mai vaste + stiluri mai variate.
tind sa’l consider cel mai bun romancier contemp. cum zicea julian barnes: “alti scriitori vaneaza ratze – uelbec a iesit dupa bestiile mari [chiar daca mai rateaza]“.
July 9, 2009 at 11:05 am
Vera
revelion – despre amor nu doar ca s-au scris mii de carti, ci se scrie de mii de ani, asa ca e prea vast subiectu ca sa bag toti autorii in aceeasi oala numai pentru ca il abordeaza. dar despre alinerea omului corporatist se scrie doar de vreo douazeci incoace, tre’ sa fii de acord!
iar amorul este un subiect etern, in timp ce corporatismul sper din suflet sa nu fie
& strelnikov – nu stiu daca sa ma las convinsa sa-i mai dau o sansa lu’ uelbec (ce usurare sa-i scrii numele asa, fara toate literelea alea inutile pe care numai francezii le pot scorni!), poate mai la toamna cind o da depresia peste mine, acum e prea vara ca sa nu ma bucur de chestiuni mai solare, cum ar fi romanul unui portughez genial, nu spui care…
July 9, 2009 at 12:56 pm
strelnikov
imi place si saramago [btw tre sa vad ecranizarea asta recenta].
uite ceva care’o sa te get in the mood for uelbec [maybe]:
July 9, 2009 at 1:54 pm
Vera
aha, vad ca omul a scris poezie, ceea ce mi-l face brusc mai simpatic
cit despre portughez, n-ai ghicit, este celalalt, antunes (rivalul lui saramago, cum ar veni). daca de “blindness” zici, sa stii ca, in mod previzibil, cartea bate filmu’ si de data asta.